Nevermind este al doilea album de studio al trupei  rock americane Nirvana , lansat pe 24 septembrie 1991 de DGC Records . O serie de case de discuri  au făcut propuneri trupei, dar Nirvana a semnat în cele din urmă cu Geffen Records amprenta DGC Records pe baza recomandărilor repetate ale lui Kim Gordon de la Sonic Youth și a companiei lor de management. Produs de Butch Vig , a fost prima lansare a trupei pe etichetă, precum și primul care l-a prezentat pe bateristul Dave Grohl .

În ciuda așteptărilor comerciale scăzute inițiale, Nevermind a devenit un succes neașteptat . La 11 ianuarie 1992, a ajuns pe primul loc pe Billboard 200 din SUA , înlocuind Periculosul pe Michael Jackson .Singurul principal „”Smells Like Teen Spirit” ” a avut un succes critic și a ajuns pe locul șase la Billboard Hot 100 .Alte trei single-uri de succes au fost produse: ” Come as You Are „, ” Lithium ” și ” In Bloom „. La valoarea sa  Nevermind vindea aproximativ 300.000 de exemplare pe săptămână. Nevermind a fost votat drept cel mai bun album al anului în sondajul criticilor Pazz & Jop ; „Smells Like Teen Spirit” a fost, de asemenea, în topul single-ului din anul și videoclipul sondajelor anului.

Nevermind a vândut peste 30 de milioane de exemplare în toată lumea, ceea ce îl face unul dintre cele mai vândute albume din toate timpurile . A fost certificat cu Diamant de către Asociația Industriei Înregistrărilor din America (RIAA). Nevermind a fost responsabil în parte pentru aducerea atât a muzicii grunge cât și a rock-ului alternativ într-un public principal și a fost clasat pe listele cu cele mai mari și mai influente albume ale tuturor timpurilor de către publicații. În 2005, Biblioteca Congresului a adăugat Nevermind la Registrul Național de Înregistrare , care colectează înregistrări sonore „importante din punct de vedere cultural, istoric sau estetic”.

La începutul anului 1990, Nirvana a început să planifice cel de-al doilea album pentru Sub Pop, intitulat în mod provizoriu Sheep . For the album, Sub Pop head Bruce Pavitt suggested Butch Vig as a potential producer. Pentru album, Bruce Pavitt, directorul lui Sub Pop, a sugerat pe Butch Vig ca potențial producător. Imagini pentru nirvana

 În cele din urmă, au fost înregistrate opt cântece: „Immodium” (ulterior redenumită „Breed”), „Dive” (ulterior lansată ca partea B la „Sliver”), ” In Bloom „, „Pay to Play” (în cele din urmă redenumit „Stay Away” și a primit un nou set de versuri), „Sappy”, „ Lithium ”, „ Here She Comes Now ” (lansat pe Velvet Underground Tribute Album: Heaven and Hell Volume 1 ) și „Polly”.

Pe 6 aprilie, trupa a canta un spectacol local în Madison alături de colegul său trupă Seattle Tad .Vig a început să amestece înregistrările în timp ce trupa a rămas la Madison, acordând un interviu postului de radio comunitar Madison WORT pe 7 aprilie. Nirvana plănuise să înregistreze mai multe piese, dar Cobain și-a solicitat  vocea, forțând astfel pe Nirvana sa opreasca  înregistrarea.

 Pe 8 aprilie, grupul a plecat la Milwaukee pentru a da startul unui turneu extins pe  Midwest și East Coast de 24 de spectacole în 39 de zile. Lui Vig i s-a spus că grupul va reveni pentru a înregistra mai multe piese, dar producătorul nu a auzit nimic  de ei ,de ceva vreme.In cazul în care trupa se împaca cu bateristul Chad Channing după turneu, înregistrarea suplimentară a fost pusă în așteptare.  În schimb, Nirvana a folosit sesiunile ca bandă demo pentru a cumpăra o nouă etichetă

După semnarea cu DGC, au fost sugerati o serie de producători pentru album, printre care Scott Litt , David Briggs și Don Dixon , dar Nirvana l-a dorit încă Butch Vig. 

Novoselic a menționat în 2001 că trupa era deja nervoasă cu privire la înregistrarea pe o marcă importantă, iar producătorii sugerati de DGC doreau puncte procentuale pentru lucrul la album. În schimb, trupa la preferat  pe Vig, cu care s-au simțit colaboratori.

Aveau  un buget de 65.000 de dolari cand Nirvana a înregistrat Nevermind la Sound City Studios din Van Nuys , California, în mai și iunie 1991. Nirvana a fost inițial programata  să înregistreze albumul în lunile martie și aprilie 1991, dar data a fost scimbata. în ciuda dorinței trupei de a începe sesiunile.

 Pentru a câștiga bani  pentru a ajunge în Los Angeles, Nirvana au cantat  pentru prima dată un spectacol în care au interpretat „ Smells Like Teen Spirit ”. Trupa i-a trimis luiVig câteva casete de la repetiție înainte de sesiunile care au prezentat melodii înregistrate anterior la Smart Studios, împreună cu unele noi, inclusiv „Smells Like Teen Spirit” și „ Come as You Are ”.

Singura înregistrare înregistrată de la sesiunile Smart Studios a fost melodia „Polly”, care a inclus  interpretarea luiChad Channing.  Odată ce înregistrarea a început, trupa a lucrat între opt și zece ore pe zi.  Grupul a repetat cântecele atât de mult înainte de a începe înregistrarea, încât deseori au fost necesare doar câteva incercari.

Cobain a folosit o varietate de chitare, de la Stratocasters până la Jaguars , iar Novoselic a folosit un Gibson Ripper negru din 1979 . Novoselic și Grohl și-au încheiat piesele de bas și tobe  în câteva zile, însă Cobain a trebuit să lucreze mai mult timp la overdub-uri de chitară, cântări și, în special, versuri (care uneori erau terminate doar cu câteva minute înainte de înregistrare). Interpretarile   lui Cobain a fost atât de consecvente pe diferite variații încât Vig a fost nevoit sa amestece întreprinderile lui pentru a crea overdubs.

Vig spunea că de multe ori a fost nevoit să-l păcălească pe Cobain să înregistreze preluări suplimentare pentru overdub-uri, deoarece cântărețul a fost împiedicat să efectueze mai multe preluări.  În particular Vig l-a convins pe Cobain să-și dubleze vocalele pe melodia „In Bloom”, spunându-i ca si „ John Lennon a făcut-o”.

 În timp ce ședințele au mers bine în general, Vig a spus că Cobain  devenea  uneori amuzant și dificil: „Era grozav pentru o oră, apoi  statea  într-un colț și nu  spunea nimic  o oră”.

 După încheierea sesiunilor de înregistrare, Vig și trupa au început să amestece albumul. Cu toate acestea, după câteva zile, atât Vig, cât și membrii trupei și-au dat seama că nu sunt mulțumiți de modul în care au realizat amestecurile. Drept urmare, au decis să apeleze la altcineva pentru a supraveghea amestecarea, Geffen Records amprentând DGC au furnizat o listă de opțiuni posibile.  Lista conținea mai multe nume cunoscute, printre care Scott Litt (cunoscut pentru munca sa cu REM) și Ed Stasium (cunoscut pentru munca sa cu The Ramones și The Smithereens). Cu toate acestea, Cobain s-a temut că aducerea mixerelor cunoscute va avea ca rezultat albumul să sune ca munca acelor trupe.  În schimb, Cobain l-a ales pe Andy Wallace (care a coprodus albumul Slayer din 1990, Seasons in the Abyss ) din partea de jos a listei.

 Novoselic și-a amintit, „Am spus,„ mai bine ”, pentru că acele înregistrări ale lui Slayer erau atât de grele. Wallace a rulat melodiile prin diferite cutii cu efecte speciale și a modificat sunetele tobelor, completând aproximativ un mix pe zi.

Atât Wallace, cât și Vig au remarcat ani mai târziu că, la auzul operei lui Wallace, trupa a iubit amestecurile.  După lansarea albumului  membrii Nirvana și-au exprimat nemulțumirea față de sunetul lustruit pe care mixerul îl dăduse lui Nevermind .  Cobain a spus în „ Come as You Are „, „Ascultand  producția Nevermind , mă jenează  aceasta acum. Este mai aproape de un disc Mötley Crüe decât este un disc punk rock.”

Howie Weinberg a început să lucreze singur atunci când nimeni  nu s-a prezentat la ora stabilită în studio;  când Nirvana, Andy Wallace și Gary Gersh au sosit, Weinberg realizase cea mai mare parte a albumului.

Una dintre piesele realizate  în cadrul sesiunii, o piesă ascunsă numită „Endless, Nameless” destinată să apara dupa  „Something in the Way”, a fost lăsată din greșeală din presele inițiale ale albumului.  Weinberg și-a amintit: „La început, a fost un lucru verbal să pun acea cale la sfârșit. Poate că am interpretat greșit instrucțiunile lor, așa că poți numi asta greșeala mea, dacă vrei. Poate nu am scris-o când Nirvana sau compania de discuri a spus să o facă. Deci, când au inregistrat primele douăzeci de mii de CD-uri, albume și casete, nu era acolo. „

 Când trupa a descoperit omisiunea melodiei după ce a ascultat copia albumului, Cobain l-a sunat pe Weinberg și i-a cerut să rectifice greșeala.Weinberg s-a conformat și a adăugat aproximativ zece minute  între sfârșitul „Something in the Way” și începutul piesei ascunse la viitoarele apariții ale albumului.

Titlul tentativ al albumului Sheep a fost ceva creat de Cobain ca o glumă îndreptată către oamenii pe care se aștepta să îi cumpere albumul. El a facut  publicitate falsă pentru Sheep în jurnalul său a  scris „Pentru că vrei să nu; pentru că toți ceilalți sunt”. Novoselic a spus că inspirația pentru titlu a fost cinismul trupei în legătură cu reacția publicului la Operațiunea Desert Storm . Pe măsură ce sesiunile de înregistrare pentru album au fost finalizate, Cobain s-a săturat de titlu și i-a sugerat lui Novoselic ca noul album să fie numit Nevermind . Lui Cobain i-a plăcut titlul pentru că era o metaforă pentru atitudinea lui asupra vieții și pentru că era incorect din punct de vedere gramatical.

Coperta albumului Nevermind arată un băiețel gol, Spencer Elden, care înota sub apă spre o bancnota de un dolar american pe o cârlig de pește tocmai la îndemâna sa. Potrivit lui Cobain, el a conceput ideea în timp ce viziona un program de televiziune despre nașterile sub apă cu Grohl. Cobain l-a rugat pe directorul de artă al lui Geffen, Robert Fisher . Fisher a găsit câteva înregistrări cu nașteri subacvatice, dar erau prea grafice pentru coperta. Au folosit  fotografia unui bebeluș care inota sub apa si  care a fost platit cu7.500 de dolar. În schimb, Fisher a trimis pe un fotograf, Kirk Weddle, la o piscină pentru  bebelușii să facă poze. Au rezultat cinci fotografii, iar trupa a ales imaginea copilului Spencer Elden, în vârstă de patru luni, fiul unui prieten al Weddle. Cu toate acestea, a existat o oarecare îngrijorare, deoarece penisul lui Elden era vizibil în imagine. Geffen a pregătit o fotografie alternativa fără penis, întrucât se temeau că îi va jigni pe oameni, dar s-au retras atunci când Cobain a dat de înțeles că singurul compromis pe care l-ar accepta este un autocolant care acoperă penisul .

Coperta din spate a albumului prezintă o fotografie a unei maimuțe de cauciuc în fața unui colaj creat de Cobain. Colajul prezintă fotografii cu carne de vită crudă dintr-o reclamă din supermarket, imagini din Infernul lui Dante și imagini cu vaginele bolnave din colecția de fotografii medicale a lui Cobain.

Nevermind a fost lansat pe 24 septembrie 1991. Magazinele de discuri americane au primit o livrare inițială de 46.251 de exemplare.Intimp ce 35.000 de exemplare au fost expediate în Regatul Unit, unde Bleach a avut succes. Single-ul principal „Smells Like Teen Spirit” a fost lansat pe 10 septembrie cu intenția de a fi o croială de bază între fanii rock alternativ, în timp ce următorul single ” Come as You Are ” ar fi melodia care ar fi posibil sa obțina mai multă atenție. Trupa a pornit într-un scurt turneu american cu patru zile înainte de data lansării pentru a susține albumul. Geffen Records spera ca Nevermind să vândă în jur de 250.000 de exemplare, care a fost același nivel pe care l-a atins compania de discuri cu debutul lui Goo, de la Sonic Geffen. Cea mai bună estimare a fost că, dacă toți cei implicați ar lucra din greu, înregistrarea ar putea fi certificată Gold până în septembrie 1992.

Albumul a debutat pe Billboard 200 la numărul 144. Geffen a expediat aproximativ jumătate din presiunea inițială a SUA către nord-vestul american, unde s-a vândut rapid și a fost indisponibil zile întregi. Geffen a pus în așteptare producția tuturor celorlalte albume pentru a satisface cererea din regiune. Nevermind se vindea deja bine, însă, în următoarele câteva luni, impulsul a crescut semnificativ, pe măsură ce „Mirosul ca spiritul adolescentului” a devenit neașteptat din ce în ce mai popular. Videoclipul melodiei a primit o premieră mondială în emisiunea alternativă de noapte a MTV 120 Minutes, dar în curând s-a dovedit atât de popular încât canalul a început să îl difuzeze  în timpul zilei. Recordul a fost certificat în curând cu Gold, dar trupa a fost relativ neinteresată de realizare. Novoselic și-a amintit: „Da, am fost fericit pentru asta. A fost destul de fain. A fost destul de îngrijit. Dar nu dau un rahat în legătură cu un fel de realizare de genul ăsta. E mișto – cred.”

Pe măsură ce trupa și-a pornit turneul european la începutul lunii noiembrie 1991, Nevermind a intrat pentru prima dată pe Billboard Top 40, la numărul 35. Până la acest moment, „Smells Like Teen Spirit” devenise un hit autentic și albumul se vindea. atât de rapid nu s-a putut adopta niciuna dintre strategiile de marketing ale lui Geffen care vizau diferite niveluri de vânzări. Președintele Geffen, Ed Rosenblatt, a declarat pentru The New York Times : „Nu am făcut nimic. A fost doar unadintre acele înregistrări„ .

Nevermind a devenit primul album numărul unu al lui Nirvana pe 11 ianuarie 1992, înlocuindu-l pe Michael Jackson în topul topurilor din Billboard . Până la acest moment, Nevermind vindea aproximativ 300.000 de exemplare pe săptămână. „Come as You Are” a fost lansat în cele din urmă ca al doilea single în martie 1992, devenind de asemenea un hit; a ajuns la cel mai mare număr la numărul nouă în Marea Britanie pentru single și la numărul 32 în Billboard Hot 100 . Alte două single-uri, „Lithium” și „In Bloom”, au fost lansate de pe album, care au atins vârfurile la numărul 11 ​​și, respectiv, în UK Singles Chart .

Nevermind a fost certificat Gold și Platinum de către Asociația Industriei Înregistrărilor din America în noiembrie 1991 și a fost certificat cu Diamant în martie 1999. A fost, de asemenea, certificat Diamant in Canada (1.000.000 de unități vândute) de către Asociația canadiană a industriei înregistrărilor în martie 2001 și de cinci ori cu Platina  în Regatul Unit. În 1996, Mobile Fidelity Sound Labs a lansat Nevermind pe vinil ca parte a seriei sale ANADISQ 200 și ca un disc compact de aur de 24 de carate . Presările pe CD includeau „Endless, Nameless”. Versiunea LP a vândut rapid presarea limitată, dar ediția CD a rămas pe tipărit timp de ani buni. În 2009, Original Recordings Group a lansat Nevermind în ediție limitată de 180 g de vinil albastru și vinil obișnuit de 180g de vinil negru și tăiat de Bernie Grundman din casetele analogice originale. A fost lăudat în recenzii pentru calitatea sunetului.

COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here